Luahan si jerawat kepada semua

Hello Blog!

Today i am lazy but i want to type something  interesting .

 I would like to talk about pimples . It is about my story.



Pimples ?


Jerawat ?


Jeragat ?


Parut jerawat ?

 Secara jujurnya , aku tumbuh jerawat pada darjah 6 .  Mula mula satu, apa nak kisah kot. Tapi apa
yang tragis gila nak mati, classmate yang babyface kutuk muka aku kat tandas .

 "Eh Dayah, kau ada jerawat lah." Kawan classmate aku.

 Aku senyap.

Tiba tiba classmate aku mencelah.

"Haha, entah . Dah gatal sangat tu! Gedik,, "

Luluh hati aku . Seriously , itu kali pertama orang tegur jerawat aku walaupun ada satu je.
Rasa sakit gila hati, nak je aku lap muka dia dengan kertas pasir. Tapi aku masih diam tak balas.
Biar Allah yang membalas mulut dia tu. Aku pergi tandas lain sambil lari. Sambil aku berlari, air mata
aku hampir nak jatuh. Aku tahan je...

 Itu pengalaman aku paling benci pasal jerawat ni..

Ada banyak lagi teguran yang aku dapat selain classmate aku masa darjah 6.

 Masa form 1 , ramai orang pandang pandang tengok aku. And masatu , jerawat makin banyak tapi berkurang sikit. Memang memalukan .

Form 2, makcik kantin nampak aku bawa keropok yang boleh mendatangkan jerawat . Dalam duk public tu, boleh pulaa..

 " Eh, dik dik.. sini jap.. Keropok ni tak elok makan... Mesti muka adik gatal gatal kan..? Blbablablabla"

Aku dengar je , pastu angguk angguk . Dalam hati aku, sedih. kecewa . although she given an advice tapi pedas! Aku jarang makan benda macamtu , and biarlah aku merasa. Mulut orang tak boleh tutup tapi tolonglah manis mulut tu.

Start form 3 pula,  kawan start tanya.

 " Eh kenapa banyak sangat jerawat kat muka kau?"

 "Ko tak pakai sabun ke ?"

 " Ew, banyak nye jerawat ."

" Nak picit jerawat boleh?"


______________________________________________________


Biar aku jawab kat sini . Aku malas nak luahkan depan depan orang . Takut terasa pulakkan.

Aku tahu mulut orang tak boleh tutup.
Aku tahu jerawat tu jijik / geli.
Aku tahu korang tengok orang berjerawat macam perlekehkan.
Aku tahu . Aku tahu semua tu.

Pada mulanya...
Kalau boleh, aku pun tak nak jerawat tu berlaku pada usia awal aku ni .
Aku pun taknak jerawat singgah muka aku ni .
Aku harap , memang berharaplah jerawat tu takkan wujud.
Setiap orang pun takkan lah nak jerawat singgah kat muka kita wehh .
" Hoi jerawat , cepat lah tumbuhh!" ada ke ? ada ke orang nak jerawat ? Huh ?
Memang stres ada jerawat weh, orang asyik tegur... tegur .. .kutuk.... rasa dunia ni
memang semua nak cantik , perfect lah ...

Kau tanya " Eh, kenapa jerawat kau banyak ? "

Eh, jangan tanya aku . Aku ke yang cipta jerawat ni pastu tambah tambah tambah tambah jerawat ni kat muka aku? Eh, fikir kejap ? Siapa yang letak jerawat ni ?
...........................

"Allah ? "

Ya, Allah . Allah yang jadikannya dan izinkan berlaku..

Kini aku sedar,

 Allah rancang benda ni , berlaku benda... ada hikmah.

Sebaliknya dulu, mungkin aku jahat.mungkin aku jahil. Mungkin aku terlalu obses dengan cinta.
Mungkin aku terlalu dekat dengan lelaki.

Dan mungkin juga aku tak jaga pemakanan.

Well , aku tahu semua tu, dan aku bersyukur. Aku jaga makan... Aku jauhi maksiat mata, hati...

Dan , aku dapat tahu siapa yang memang betul betul sudi kawan dengan aku ...

Allah menyedarkan aku, siapa yang benar benar sudi. dan benar benar jijik dengan aku.

Orang yang tak suka aku menjauhi aku..

Orang yang ikhlas kawan dengan aku semakin mereka mendekati aku.

Aku dapat tahu jenis kawan yang aku ni tak pandang rupa .

Kepada yang baby face sangat tu., mohon jangan ngutuk orang berjerawat . Kata hodoh lah.. buruk lah .
Sebab Allah yang cipta wajah manusia.
Awak yang cantik tu pun sebab diberi rezeki daripada Allah .
Bersyukur lah!


Thank for read . kbye



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kita serupa..

jim berkata...

Sabarlah akak mesti ada hikmah masalah akak ni.Disebabkan masalah ni lah akak boleh tengok siapa rakan yg ikhlas berkwn dgn akak .

jim berkata...

Sabarlah akak mesti ada hikmah masalah akak ni.Disebabkan masalah ni lah akak boleh tengok siapa rakan yg ikhlas berkwn dgn akak .