Novel Dalam Diam Aku Cinta Kau part 2

Assalamualikum Awak :)

   BAB 3:MONSTER LEA
"Manalah diorang ni .." Lea memasamkan muka.Hatinya panas.Jam yang dipegelangan tangan kanan sudah menunjukkan
pukul 9.30.Jari tangan Lea menari nari diatas meja lapuk itu . Ee , dah lah kotor meja ni.Ada hati nak tawan hati
aku dengan date kat sini.Lea memaki hamun lelaki itu.Entah entah , Nadaira bohong yang lelaki itu kaya.Siap kau.
Ok takapa , kita tunggu ciri ciri lelaki itu .
 10 minit telah berlalu.Hati Lea bagaikan api marak.Teringin sahaja Lea menembak orang orang yang berada disini.
Baru sahaja Lea bangkit dari kerusi itu untuk beredar dari kedai mamak yang super tahi itu,kereta ferrari  datang ke
kedai mamak itu .Kereta canggih itu menarik perhatian orang ramai.Ramai yang terkeluarkan air liur...ngee...
Pintu kereta itu dibuka oleh pemuda.Kasut hitam branded london menjejak kawasan itu.Baju trend terkini dipakai oleh
pemuda itu.Jantung Lea berdebar debar menantikan siapa itu.Adakah itu lelaki yang dikatakan Nadaira ?
Pemuda itu berjalan ke pintu kereta sebelah lalu dia membuka pintu untuk seseorang .Kaki penumpang kereta itu menjejak tanah dan
lalu berdiri.Tanpa disangka , seorang yang memakai tudung dan berbaju long dress..
"What ! Daira ? ! Ohmaysgod!" Lea tersembur air Kahaknya.Lea kembali duduk ditempat asalnya lalu dia mengambil beg branded kampung
dan mengeluarkan bedak powder dan gincu.Dia menempek nempek bedak pada wajahnya sehingga menjadi putih dan menenyeh gincu merah
pada bibir besar itu.Selepas sahaja siap , dia duduk cara ayu.Mana tak nya, Nadaira bawa lelaki hensem.
"Argh..Tak sabar tak sabar ! " Lea tersenyum dan kedua tangannya mengipas dia.
.
.
.
.
"Meriahnya kedai mamak ni " Syakqif terkejut.Tak mewah , tapi ramai.Sedap ke  ?
"Mane lah Lea ni.." Mata Daira tercari cari . Gajah besar macam tu pun takboleh nak dicari.
"Yang hujung sana ke daira ? " Syakqif menunjukkan perempuan comel yang sedang menghirup kuah laksa kepada
Daira.
"Bukanlah . "Daira kembali mencari .
"Haaa yang tu kan ? "Syakqif menunjukkan ke arah perempuan yang cantik lagi.
"Itu pun bukan ...... HAaaaa yang tu !! " Daira tersenyum apabila melihat Lea duduk melambai lambai ke arah dia.

"Itu makcik cleaner kan ? " Syakqif memasam muka apabila Daira menunjukkan kawan dia.
"Itulah BAKAL M-E-N-A-N-T-U awak.Dah jomm ! " Daira menarik tangan Syakqif.Syakqif bagaikan hendak pitam melihat Lea .
"Mati aku." Syakqif menelan air liur.
__________________________________________________________________________________________________________________________
"Hai ! " senyuman mengerikan Lea ditujukan kepada Syakqif.
"Hai!" Syakqif senyum acuh tak acuh saja.
Daira tersenyum melihat mereka.Aduh taktahan nak tergelak lah.
"Hahahhahahahaahahaha . Aduh aduh " Daira melepaskan gelaknya manakala Syakqif dan Lea memerhatikan
dia gelak.Hati Syakqif sedang marak . Lea hairan .Daira menghempuk hempuk meja itu.
"Kau dah kenapa ? " Syakqif tanya.
"Tv tu .. haha komedi " Nasib ada tv kalau tak konfirm kantoi yang aku gelakkan mereka.
"Komedi ke seram ? " Syakqif melihat program seram itu yang bertajuk "Misteri jam 1"
"Komedi. "
"K." Ketahian apa yang kau buat ni Nurul Nabila Nadaira .Syakqif mengeggam tangannya .
"Eh,duduklah awak."Lea menegur Syakqif.
"Eh,tak perasan pula ada manusia kat depan saya ni " Syakqif kembali sedar. Dia memperli lea tetapi
Lea tidak perasan .
"Hehe,taulah saya macam kucing. duduklah"Lea mempersilakan Syakqif duduk.
Syakqif dan Nadaira duduk bersama sama.Nak tergelak Syakqif apabila Lea mengatakan begitu.Nadaira membawa novel kesukaannya untuk mengisi masa yang
bosan itu.Syakqif sudah tahu perangai Nadaira yang tidak suka membuang masa.Syakqif meneruskan perbualan antara Lea.Nak tak nak terpaksa.
Inilah blind date yang mengerikan bagi Syakqif.
"Eh,macam seronok je perbualan korang " Nadaira menegur mereka sambil menyelak muka surat seterusnya.
"Haha , Ofcourselah Daira.Kita sembang pasal jodohlah " Lea tergedik gedik cakap .Syakqif hanya ketawa tidak ikhlas lalu dia mencuit baju Nadaira dan
membisikkan sesuatu pada Daira ."Kawan kau ni manusia ke gajah ? jodoh pun tak lekat tau".Daira tersenyum lalu mengatakan pada Lea bahawa
Syakqif memuji Lea .
"Syakqif kata dia suka ciri ciri kau , penampilan dan gaya " tangan Nadaira menunjukkan "good sign".Lea kembang hidung sebesar mangkuk jamban dan
lalu mengucapkan terima kasih.Hati Syakqif bagaikan hendak menjolok lubang hidung Nadaira yang mancung itu.Panasnya hati aku ni , sabar jelah
dapat "bestfriend" macam dia ini.
"Erm , Syakqif ? " Lea menegur Syakqif.
"Eh Daira ni nak je aku .. ? eh . sorry ."Syakqif tersedar dari lamunan dia.Dia memandang Nadaira dan Lea.Semua orang melihat dia seperti dia baru lepas kentut.
"Apa ? hang nak cakap apa kat aku ? " Daira menyoal.
"Ehehe , Daira ni nak je aku ucap terima kasih for cakap kat Lea camtu " Syakqif tersengih sengih.
"Kembanglah tuuuuu" Daira menjolok hidung Syakqif menggunakan garfu.
"Bodoh ka apa ? "
"Acah je . Hihihi "
"Dah , kesian perempuan TERcantik kat kedai mamak ni "
"Siapa? "
Inilah masanya Syakqif membalas dendam pada Daira .Selama ini Syakqif selalu memuji Daira comel dengan sikapnya.Kali ini , biar dia cemburu.
Hahahhahaha .Ok stop . Syakqif tersenyum.
"Aku ke ? " Daira men'agakk.
"Orang depan kitalah .Takada makna kau."
"Ohmamamammaaii goshhhh  " Lea terkinja kinja apabila mendengar Syakqif memujinya.
"Hehe" Cer tengok , Daira jeles tak ? Eh dah masam dah muka dia.Haha.Syok pula kena dia.Syakqif berbisik didalam hati.Kini , Syakqif telah
mengeluarkan tanduk dua."Ha ah, memang comel pun. "
"Gomawoiiii Syakqif . " merah pipi Lea. Mamat ni dah lah hensem tambah comel pula tu.Memang ada taste lah .Boleh buat suami .Duit tebal pula tu .
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Sepanjang perbualan antara Syakqif dan Lea ada saja tak kena.Yelah , nak berhubung pun macam tak ikhlas.Sebelah Syakqif pula sudah macam kera
sumbang.Bukan apa , Nadaira masam sahaja sambil membaca novel itu.Syakqif tak berapa nak ambil tahu fasal Nadaira , so dia teruskan bersembang
dengan Lea.Syakqif selalu memuji Lea untuk membalas dendam pada Daira.Mulut Syakqif mengeluarkan kata kata manis pada Lea.Daira naik muntah
apabila melihat pipi Lea semakin panas . Memang semua emosi negatif datang pada Daira . Entah mengapa , mungkin si Lea yang gedik ni mengingatkan kembali
aku masa zaman sekolah.Perbualan mereka diakhiri dengan rungutan Daira.Memang Daira tidak suka membuang masa yang tidak berfaedah seperti ini.Kalau tidak,
dia akan pergi ke library kalau tak bertemu dengan mereka.
"Syakqif,jom balik." Nadaira bermasam cuka.
Yes ! inilah peluang Syakqif lari daripada monster ini.Syakqif senyum pada Lea lalu mengatakan bahawa Nadaira sudah tidak sabar pulang ke rumah untuk
korek hidung.Lea tergelak bahak...
"Hohohoho(nada suara dalam kelas tuu) " Lea gelak sakan apabila Syakqif mencuit hatinya.
"Kepala besi kamuu." Daira mengambil pisau lalu mengacah acah mahu membunuh Syakqif .
"Agak agaklah.Pisau tu .Hahahaha"
"Okaylah.Aku nak balik lah Lea.Abang aku yang suruh aku balik.Sorrylah kacau line "
"Hoho , tak apa "
"Uwek"bisikan hati Syakqif mengutuk Lea.Gelak serupa watak jahat.Tak ada makna nak jadi menantu emak aku.Kalau emak aku tahu , konfirm heart attack.
Syakqif dan Daira bangun dan terus melangkah masuk ke kereta.Dari jauh , terdapat bayangan Lea melambai mereka.Mereka membalas lambaian Lea dengan senyuman.
Tangan mereka terasa malas untuk melambai.Syakqif segera menghidupkan enjin kereta dan beredar dari situ.Orang disitu menitik air liur apabila melihat kereta Ferrari
yang dibawa oleh Syakqif.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Tempat=Kereta.
Syakqif memikirkan soal jodoh sambil memandu kereta Ferrari
"Kau nak aku kena lenyek ke nanti ? " Wajah Syakqif berubah.
"Kenapa?"
"Soal perkhawinan tak boleh bawa main main . " Syakqif bersikap serius.
"Kau nak dia kan?" Daira mengagak.
"Kepala sudip kau.Dari gaya dia aku dah nampak dah."tangan syakqif genggam menahan kemarahan.
"Nampak apa ? "
"Perangai dia,didikan agama dan hidup rumahtangga aku rasa aku tak dapat nak jaga.Kau tahukan
maksud aku?Aku tak suka dia.Biar aku cari sendirilah.Aku nak perempuan yang sempurna ciri ciri yang
aku mahu..."Syakqif diam apabila memikirkan ciri ciri Daira.
"Ceh,tadi bukan main ayat puitis kau bagi kat dia.Aku terajang kang" Nadaira membelek belek novel itu.
"Hehe"
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
                                   
                                      BAB 4 : Trick Syakqif                    
Jam sudah menunjukkan 11 malam.Syakqif memetik gitar yang tidak cukup wayar.Bunyi gitar itu menghantuinya.Walaupun petikkan gitar itu tidak sedap tetapi
ia cukup membuat Syakqif hanyut ke dalam imaginasi.Syakqif teringat tips yang diberikan oleh kawan Syakqif.
Flashback petang tadi.
Dia dan kawannya , Amin sedang menonton bola sepak di kedai Pak Mat.
Itulah tempat yang selalu dikunjungi.Itulah tempat yang menghabiskan waktu mereka.Satu satunya tempat kegemaran mereka.Pelbagai perkara mereka berbual.
Antaranya ialah minat , masalah , menonton tv dan lain lain.Air sirap yang diminum oleh Syakqif telah habis.Amin peminat kelab terangganu itu bersorak sorak apabila
Terangganu telah mendapat kemenangan kali ke 2 .Tetapi Syakqif mendiamkan diri.Amin memandang wajah Syakqif dan dia sudah dapat mengetahui yang kawannya mempunyai
masalah.Amin memanggil Syakqif berkali kali tetapi tidak menyahut.Amin masih tidak mengalah .
"Abang......Syakqif" Suara Amin dikecilkan supaya berbunyi perempuan pada perkataan abang lalu membesarkan suara dia pada perkataan syakqif.
"Ekk..Bapok mung??"Syakqif terlatah .
"Apa masalah kau?"
"Aku tak tahulah perempuan tu suka aku ke tak ."
"Loooolllll"
"Aku tumbuk juga kau ni . Bukan nak support aku . "
"Aku support kau ni ."
"Ada advice ? "
"Ada tapi kejamlah "
"Tak ada yang murni ke ?"
"Tak ada.Kejam."
"Ok . Apa dia ? "
"Kalau kau nak tahu dia suka kau ke tak, first step jangan kawan dia ataupun cakap kau ada girlfriend.Jangan meet dia.Jangan...Hmm.Jangan.."
"Jangan mende mung ni ? " Syakqif mengeluh.
"Kalau dia tak ada reaksi , maknanya tak melekatlah jodoh tu .hehehe "
"K"
"L,M,N,O,P,Q,R...."Amin cuba gurau senda dengan kawan dia.Bukan apa,lama tak jumpa .Rindulah .haha
"Pale mung . "

Tiada ulasan: